DISKUSPROLAPS

En specifik grund til at have ondt i ryggen

Vi belaster dagligt vores rygsøjle, og der sker løbende forandringer i ryggen. I værste fald kan forandringerne føre til en diskusprolaps.

Rygsmerter eller smerter i lænden kan være utroligt belastende. Men det er som regel ikke farligt at have ondt i ryggen, og for det meste går det over af sig selv. Men ikke altid. Hos nogle bliver smerterne ved – uden at det er muligt at give en forklaring på dem. Og hos omkring hver femte skyldes smerterne en såkaldt degenerativ rygsygdom, som i nogle tilfælde kan føre til en diskusprolaps.

Hvad er en diskusprolaps?

En diskusprolaps opstår, når den bløde gelemasse inde i bruskskiven (diskus) bryder helt igennem en sprække i den omgivende bindevævsring. Den bløde del kan pose ud mod rygmarvskanalen. Hvis udbulningen trykker på en nerve, kan der opstå smerter. Dog giver en diskusprolaps ikke altid smerter.

En diskusprolaps opstår oftest i lænden, men også halshvirvlerne og i sjældnere tilfælde kan brystryghvirvlerne rammes.

Hvorfor får man en diskusprolaps?

En diskusprolaps skyldes ofte, at bindevævet omkring en diskusskive, der sidder mellem ryghvirvlerne, bliver svækket efterhånden som vi bliver ældre. Men akutte skader kan også være årsagen.

Rygsøjlen er opbygget af hvirvler og mellemliggende diskusskiver. En diskus indeholder en blød kerne, som er omgivet af en bindevævsring.

Behandling af diskusprolaps

Diskusprolaps behandles oftest uden operation. Det naturlige helings forløb tager for de fleste mellem 2-4 måneder, for nogle få lidt længere eller kortere.

I de forskellige faser undervejs er det vigtigt at vide hvordan man skal forholde sig, for at få hjælp til at komme på rette spor og igang hurtigst mulig. Diskusklinik.dk kan hjælpe dig på vej i den rigtige retning med i den akutte faser og i det efterfølgende .

SE DR 1’s program om diskusprolaps

Det skønnes at omkring 30.000 danskere hvert år får en diskusprolaps. Sundhedsmagasinet ser på, hvordan du kan træne dig fra en diskusprolaps – og samtidig er vi med til en operation, der kan være sidste udvej, hvis smerterne bliver for store. Værter: Nola Grace Gaardmand og Peter Qvortrup Geisling.